Zo behoud je het juiste personeel

Het behoud van je personeel is tegenwoordig belangrijker dan ooit tevoren. Natuurlijk wisten we al dat het juiste personeel voor een groot deel verantwoordelijk is voor het succes van je organisatie, maar met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het des te belangrijker om het talent te behouden. De huidige arbeidsmarkt zorgt er namelijk voor dat het voor personeel makkelijker is om van baan de wisselen, en dat zij daarbij meer eisen kunnen stellen dan voorheen. Als je dus gebruik wilt blijven maken van het talent en de inzet van je personeel, dan zul je er alles aan moeten doen om hen te behouden. Dialog biedt een online platform die zich volledig erop richt om het beste uit elke organisatie te halen. Een paar hulpmiddelen lees je in dit blog.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Het klassieke medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) ken je waarschijnlijk wel. Dit onderzoek wordt vaak jaarlijks uitgevoerd en toetst de tevredenheid van de medewerkers op verschillende factoren. Hoewel het MTO onderzoek een klassieke benadering is, is dit vaak niet genoeg. Een betere aanpak is focus op de zogenoemde “employee experience”. Deze benadering bestaat uit twee elementen: in hoeverre voelt een medewerker zich dusdanig betrokken bij de organisatie dat hij graag moeite doet om de doestellingen te halen, en in hoeverre krijgt hij de mogelijkheid om invulling te geven aan zijn engagement?

Performance management

Als werkgever wil je natuurlijk dat al je medewerkers optimaal presteren in hun werk en daarmee het beste uit zichzelf halen. Hoewel dit al jarenlang een enorm belangrijke factor is, is de traditionele manier van beoordelen toe aan vernieuwing. Voor een goede performance management is het continu blijven voeren van gesprekken over doelstellingen nodig. Daarbij focus je natuurlijk niet alleen op het formuleren van de doelen, maar vooral ook op de stappen om daar te komen. Hierbij gaat om zowel bedrijfsdoelstellingen als persoonlijke doelstellingen. Het regelmatig herinneren aan de doelstellingen en het terugzien van tussentijdse prestaties helpt bij een continue prestatie van je medewerkers. Vergeet hierbij niet effectief feedback te geven en te vragen.

 

Talentmanagement

Het ontdekken en managen van het talent binnen je organisatie in minstens zo belangrijk als het binnenhalen van nieuw talent. Je hebt het talent immers nodig om de doelstellingen van je organisatie te halen. Denk bij talentmanagement aan het inzichtelijk maken van carrièrepaden, de skills in beeld brengen en succession planning faciliteren. Ook horen hier competentieprofielen bij. Hierin bepaal je welke kwaliteiten en competenties iemand nodig heeft om een specifieke functie te kunnen vervullen. Het competentieprofiel is een goed uitgangspunt om intern het gesprek aan te gaan met medewerkers, waarbij ook een skills matrix helpt om de competenties goed in kaart te brengen.

Geef een reactie